Dag 4 (Yangon) en 5 (Mawlamyine) - Reisverslag uit Mawlamyine, Myanmar van Larissa & Fiona - WaarBenJij.nu Dag 4 (Yangon) en 5 (Mawlamyine) - Reisverslag uit Mawlamyine, Myanmar van Larissa & Fiona - WaarBenJij.nu

Dag 4 (Yangon) en 5 (Mawlamyine)

Door: Larissa

Blijf op de hoogte en volg Larissa & Fiona

20 Januari 2014 | Myanmar, Mawlamyine

Dag 4 (Yangon)

Vandaag was onze derde en laatste dag in Yangon. Inmiddels kijken wij ernaar uit om door te trekken! We hebben de hotspots van de stad (grotendeels) bezocht, eindeloos rondgelopen en ons flink verbaasd over de cultuur, het bijzondere volk en alle viezigheid hier. Vanmorgen hebben we een prima ontbijt geregeld in ons guesthouse. Vervolgens de wandelschoenen weer aangetrokken en zijn we richting de Yangon River gaan lopen. Van vrijwel de gehele rivier was niets mee te krijgen, want alles bleek afgeschermd met schermen.. heeeel raar. Een leuk boottochtje of een mooi uitzicht zat er niet in! Een trip naar een pottenbakkerij aan de overkant van de rivier hebben we maar vriendelijk afgeslagen. Vanuit daar zijn we per voet naar China Town en de Mahabandoola Garden gehobbeld.
In de namiddag konden we nog even uitrusten, skypen en appen met het thuisfront bij ons Cherry’s guesthouse. Backpacks daar achtergelaten om vervolgens een heerlijke pizza te hebben gegeten bij een BBQ restaurant die druk bezocht werd door tientallen muggen. Om 18:45 uur zijn we met backpack en al gaan lopen naar het travelbureau, aangezien het busstation zich op een uur rijden afstand van het centrum bevindt. We hadden niet verwacht dat we naar het busstation gebracht zouden worden in een overvol open shuttle busje (noemen ze hier toto?). Ik moest mijn geblesseerde been opeens tot in mijn nek opvouwen, omdat alles beladen was met Birmezen, tassen en wij..de 2 Hollandse meiden. Tegenover ons zat een met bloeddoorlopen ogen engerd ons aan te staren, zoals eigenlijk de gehele bevolking verschrikkelijk opvallend naar ons staart. Maar tegelijkertijd wordt er ook vriendelijk naar ons gezwaaid en worden wij continue begroet. Rond 20:30 uur werden we uit het karretje gezet en uiteindelijk in een verkeerde bus gedropt. Deze bus bleek naar onze eindbestemming van Myanmar te rijden ipv. naar Mawlamyine. Mooie Grap! Desondanks is iedereen behulpzaam en zit je rap alsnog in de goede bus. Onverwachts arriveerden we al rond 4:00 uur op de bestemming en hebben we ons laten vervoeren naar het Aurora guesthouse. Onze andere 2 opties voor overnachting bleken al geheel vol te zitten..daar sta je dan op straat midden in het donker met je backpack. Opnieuw was het even slikken, want we moesten akkoord gaan met een kamer zonder airco, zonder eigen badkamer, zonder warm water, zonder wifi en zonder ontbijt. Leuk hoor backpacken! ;)

Dag 5 (Yangon +Mawlamyine)

Enigszins moe en in de war zijn we een uur later dan de wekker rinkelde uit bed gekropen. Nieuwsgierig naar het nieuwe stadje zijn we de straat opgedoken en hebben we onszelf verwend met een hele vers gesneden ananas en een banaantje van de markt. Voor de nodige vitamientjes! Met een bootje zijn we voor ongeveer 77 cent naar het Shampoo eiland (bewoond met monniken) gebracht. Na ons busticket voor de volgende ochtend naar Bago geregeld te hebben, zijn we met karretje met chauffeur naar de Kyaikthanlan Paya (stoepa), Mahamuni Paya (tempel) en U Zina Paya (tempel) geweest. Tijdens het bezoek aan de stoepa hebben de prachtige zonsondergang mogen meemaken. Na het afscheid van onze chauffeur hebben we onze vijfde malariapil naar binnen gewerkt tijdens een typisch Birmees diner; rijst met kip, groenten, cashewnoten en een gebakken ei. Dat deed ons goed! Wat ons nog meer goed deed was dat we mochten douchen (lees: met warm water) in de kamer van een Franse meid. Boffen!!

• 20 Januari 2014 - 16:46

Wil Houwerzijl:

Hoi meiden,

Ik heb net jullie verslag weer gelezen, erg leuk om jullie zo te volgen. Jullie maken best wel een hoop mee zo, Leuke maar soms ook minder leuke dingen, maar ja dat hoort er ook bij. Het lijkt me in elk geval een hele belevenis, we wensen jullie nog heel veel plezier en doe voorzichtig he, ik wacht weer vol spanning af op het volgende verslag.

Veel liefs,

Wil en Aernout. xxx

• 20 Januari 2014 - 17:21

Erwin, Deborah & Luca:

Haiiii,

We zaten met smacht al op een update te wachten. Wat een super leuk verhaal

• 20 Januari 2014 - 19:23

Lidewij & Ed:

Hoi meiden, het doet ons deugt dat jullie zo genieten. Wellicht te laat, maar de tempels in Bago liggen nogal wat uit elkaar, dus neem een toto (of tuktuk). Goeie reis verder.
    Lidewij & Ed

• 21 Januari 2014 - 12:09

Anke Pruissen:

Geweldig om jullie verhalen te lezen. Nooit in Myanmar geweest maar alles is heel herkenbaar: de tempels, de tuk tuks en busjes volgepakt. Als je denkt nu zit het wel vol, dan komen er toch nog mensen bij inclusief tassen, geiten, kippen of je krijgt een hummeltje , doorweekt en wel, op je schoot gedrukt.Zie onszelf terug op reis door jullie foto's en verhalen. En een dagje geen internet, zal vast nog wel vaker voorkomen deze reis. Blijf je verwonderen meiden ! Neem al het moois in je op, ook de geuren. Die zijn heel associatief. Als je over heeeeel lange tijd thuis een kruidenlucht ruikt, waan je je zo weer in Azie. Genieten! Groetjes Anke