Dag 24 (Luang Prabang) + Dag 25 (Luang Prabang) - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Larissa & Fiona - WaarBenJij.nu Dag 24 (Luang Prabang) + Dag 25 (Luang Prabang) - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Larissa & Fiona - WaarBenJij.nu

Dag 24 (Luang Prabang) + Dag 25 (Luang Prabang)

Door: Fiona

Blijf op de hoogte en volg Larissa & Fiona

08 Februari 2014 | Laos, Luang Prabang

Dag 24 (Luang Prabang)

Vandaag stond er geen specifieke planning of tour op het programma, dus onze wekker ging een half uurtje later dan gewoonlijk. Allereerst hebben wij heerlijk een broodje gegeten en een verse applejuice gedronken bij een leuk tentje. Na ons ontbijt zijn wij Luang Prabang ingedoken en hebben lekker in het zonnetje het stadje wat beter verkend. Verschillende tempels hebben wij bezocht en ook de kleine winkeltjes lieten wij niet aan ons voorbij gaan. Na lang struinen (en ondertussen al de best uitziende noodlesoep te hebben gespot) kwamen wij aan bij de bekendste en meest bezochte tempel van Luang Prabang, de Wat Xieng Thong. Aangezien Laris vandaag haar meest zomerse outfitje aan had, mocht zij uiteraard niet naar binnen. Niks aan het handje, want er werd entreegeld gevraagd en ik heb in een rap tempo alsnog wat foto’s kunnen schieten. Helaas mocht Larissa de tempel niet in omdat zij een short en een mouwloos truitje droeg. Het terrein rondom de tempels stelde niet zoveel voor, maar er was één tempel bij die toch wel mijn aandacht trok. Van binnen was de tempel zwart en overal waren gouden Boeddha afbeeldingen op de muur te vinden. Ook stonden er diverse gouden Boeddha beelden in de tempel wat een mooi gezicht was. Daarna snel Laris weer opgezocht die relaxt van het zonnetje zat te genieten samen met haar mobieltje. Daarna was het tijd voor de lunch. Wij hebben ons gestort op een grote kom noodlesoep met ei/tauge en dat voor een € 1,- per kom, goedkoop en zoooo lekker! Uhmm..daarna nog stiekem een botercroissantje naar binnen gewerkt, veel te lekker om voorbij te lopen!

Na een uurtje hadden wij alles gezien en besloten wij neer te ploffen voor de tweede keer bij Utopia en dit keer met E-reader. Heerlijk hebben wij in het zonnetje gelegen aan de Mekong rivier en genoten van alle rust en ontspanning. Op de terugweg nog even een ijsje gescoord en de middag afgesloten met een warme douche en een beetje chillen in en rondom ons guesthouse. ’s Avonds zijn wij na het diner de avondmarkt opgedoken. De avondmarkt is erg gezellig, maar zeer toeristisch en veel van hetzelfde. Wij hebben een aantal leuke dingen gezien, maar de hand op de knip gehouden. Morgen misschien nog maar even terug ;) Vandaag de dag afgesloten met een heerlijk glas wijn, zoooo verdiend!

Dag 25 (Luang Prabang)

Vanochtend zijn wij om 7:30 uur opgestaan. Met de koude nog in de lucht en kippenvel op onze armen zaten wij om 8:00 uur aan het ontbijt, want voor vandaag hadden wij een Mahout Experience tour geboekt. Om 9:00 uur vertrok de minibus richting het olifantenkamp. Eenmaal daar werden wij opgewacht door 7 olifanten met ieder zijn eigen eigenaar. Allereerst stond er een olifantenritje door de jungle op het programma. Aangezien de groep uit iets teveel mensen bestond, werden wij met nog een andere griet op één olifant geplant. Larissa en ik zaten op het bankje op zijn rug en een Australisch meisje moest ongemakkelijk op zijn nek zitten. Leuk was anders, want een privé olifant zou toch te gek voor woorden zijn? De tocht door de jungle duurde ongeveer een uurtje en was eigenlijk niet heel comfortabel, aangezien wij flink heen en weer werden geschut op het bankje. Af en toe week de olifant even van zijn pad en werd er een bananenboom omgerukt, vanwege de overheerlijke bananenbladeren. Het was een leuke rit, maar ook spannend..leren vertrouwen op de olifant waar je op zit..en dat terwijl zij losloopt. Naast de 7 volwassen (vrouwelijke) olifanten verblijft er ook een babyolifant van 4 jaar oud in het kamp. Wat een schatje, deze huppelde gezellig mee en liep vaak voorop om toch even te laten zien wie er de leiding had.

Eenmaal terug in het kamp vertrokken alle andere mensen op weg naar een grot. De man van het tourbureau had gisteren tegen ons gezegd dat wij ervoor konden kiezen niet de grot te bezoeken, maar dat wij bij de olifanten konden blijven. Dat zou ons de gelegenheid geven voor wat extra quality time met deze geweldige dieren. De man sprak geen onzin..we hadden totaal geen idee wat ons te wachten stond, maar wat was het uur daarna geweldig! Laris en ik waren als enigste achtergebleven in het kamp en wij kregen twee privé olifanten + eigenaren/verzorgers tot onze beschikking. Allebei zijn wij op de nek van onze olifanten geklauterd en dat allemaal zonder een touwtje of enige hulp..ja hulp van de olifant die voor je gaat buigen en liggen! Als twee kleine enthousiaste kinderen mochten wij dus gewoon olifantje rijden, echt fantastisch!! Met één eigenaar voor ons lopend en de andere relaxt achterin het bakje bij Laris, hebben wij een prachtig stukje gewandeld naar de rivier. Op de nek van een olifant blijven zitten is trouwens nog best een opgave. Je benen moet je strak achter de oren klemmen en de olifant voelt vanzelf aan wanneer je onstabiel zit, want met haar oren klemt zij je benen stevig vast, zodat je niet voorover klapt of eraf valt/glijdt. Met je handen ondersteun je de rest van je lichaam en deze plaats je op het hoofd van de olifant. Hard loopt hij niet, dus je schommelt een beetje heen en weer, gek genoeg..echt helemaal geweldig!

Eenmaal bij de rivier aangekomen, hebben beide olifanten aan één stuk voor zeker dik 10 minuten alleen maar water gedronken. De eigenaar vertelde ons dat een volwassen olifant per dag rond de 100 kilo eet aan bananen, bananenbladeren, bamboe en nog andere planten die zij in de jungle tegenkomen. Nadat de dorst gelest was, werden wij ook nog een klein beetje nat gespat en vervolgens liepen wij weer terug naar het kamp. In het kamp hebben wij nog geruime tijd van de olifanten kunnen genieten door ze te voeren, knuffelen en wat foto’s te maken. Nadat de anderen van de grot waren teruggekomen was het tijd voor de lunch. Drie keer raden…rijst, kip, groenten en bananen. Ook dat ging er gek genoeg goed in!

Na de lunch was het tijd voor het zwemmen en badderen. Het was de bedoeling dat we met z’n tweeën op de rug van één olifant stapten, dus dat deden we braaf. Achter elkaar zijn wij erop geklommen en daar zaten jut en jul dan.. Langzaam lopend liepen wij dezelfde route als voorheen richting de rivier. Daar aangekomen werd de olifant erg enthousiast en stapte voorzichtig de rivier in met ons op haar rug. Van te voren werd ons verteld dat olifanten het badderen prachtig vinden. Zij vinden het erg leuk om met je te spelen en je van hun rug af te werpen. Wij moesten vooral niet bang zijn, want alles was veilig. Nou, dat we nat gingen worden wisten wij…maar zo nat…Wij werden letterlijk van haar rug af gelanceerd en daar lagen wij dan samen in het water en olifant kopje onder. Met andere woorden: van het enorme dier was gewoon niks meer te zien! En leuk dat die olifanten het vonden! Ook wij kregen er flink plezier in. Lachend klommen wij weer op de olifant, maar succesvol was het niet, want binnen een mum van tijd gingen wij weer kopje onder. Gierend van het lachen hebben wij met onze olifant gespeeld en hem zoveel mogelijk nat gespetterd. Resultaat: de olifant vulde zijn hele slurf en met een fontein van water kregen wij een complete douche over ons heen. Op die manier kon de modder weer een beetje worden afgespoeld.

Na het badderen liepen wij weer schommelend en nagenietend terug naar het kamp. De middag met de olifanten zat er helaas op. Tijdens de terugrit zijn wij nog gestopt bij een dorpje die bekend staat vanwege haar whisky. Na het proeven van een whisky hadden wij twee kleine flesjes gekocht voor het thuisfront. Bij thuiskomst bleek dat de flesjes hadden gelekt. Dus sorry mensen thuis, maar vanavond zitten wij dus aan de borrel!
We hebben de tour beleefd als een zeer bijzondere ervaring, absoluut een geslaagde dag!

Liefs ons

P.s. Binnenkort staan er ook meerdere foto’s inclusief een filmpje op facebook! Houd fb dus in de gaten 

• 08 Februari 2014 - 18:02

Frans Koek:

Hallo Laris en Fiona,

al weer bedankt voor een mooie bijdrage uit een mooi land. Jullie mogen er wel een week of 2 aanplakken vanwege het tijdsverlies aan het schrijven van ellenlange verhalen.
    Wij hebben vandaag weer heerlijk binnen gezeten vanwege de vele regen. Lekker relaxt bij zo'n 21 graden in huis !!
    Nog veel plezier jullie.

Groet Frans

• 09 Februari 2014 - 08:08

Erwin, Luca & Borus:

"Whaooo, tante Laris. Een echte grote olifant? Dat is stoer?
    Kun je de kleine olifant niet voor me meenemen? In heb "Junglebook" al zo'n 50x gezien en dan zie ik ook een kudde olifanten met een kleintje en die gaan ook in de rivier.

Zooo, Pissie, super zeg!! En nu nog met de dolfijnen. Gaan jullie in Australië
    ook nog iets ondernemen met Kangaroos? Dat lijkt mij ook gaaf!
    De reis brengt wel wat teweeg zeg. Aan de Whiskey? Het moet niet
    gekker worden, hoor sis, whahaha

Kussie

• 14 Februari 2014 - 17:58

Frans En Marjn:

Wat een prachtig verhaal over die olifanten, wat een geweldige ervaring.
    Goede reis verder en wij volgen jullie op de voet
    Groetjes
    Frans en Marjon