Dag 10 (Inle Lake/Kalaw) + Dag 11 (Kalaw) - Reisverslag uit Kalaw, Myanmar van Larissa & Fiona - WaarBenJij.nu Dag 10 (Inle Lake/Kalaw) + Dag 11 (Kalaw) - Reisverslag uit Kalaw, Myanmar van Larissa & Fiona - WaarBenJij.nu

Dag 10 (Inle Lake/Kalaw) + Dag 11 (Kalaw)

Door: Fiona

Blijf op de hoogte en volg Larissa & Fiona

27 Januari 2014 | Myanmar, Kalaw

Dag 10 (Inle Lake/Kalaw)

Vanochtend hebben wij rustig ons ontbijtje gegeten in het Gypsy Motel bij het Inle Lake. Het ontbijt bestond (opnieuw) uit toast met boter, jam, pannenkoek, gebakken ei, vers fruit, sapje, koffie en thee. Vervolgens zijn wij de straat opgedoken om een tuktuk te regelen voor een rit naar het dorpje Shwenyaung. Dit is ongeveer een half uur met de tuktuk vanuit Inle Lake en in dit dorpje moesten wij overstappen op de bus naar Kalaw. Daar eenmaal aangekomen werden wij in een open busje/tuktuk gepropt en verdwenen onze backpacks richting het dak. Na een heftige rit kwamen wij 1,5 uur later aan in Kalaw.

Kalaw is een klein, leuk en gezellig dorpje dat voornamelijk bekend staat als een tussenstop voor backpackers die een trekkingstocht naar het Inle Lake maken. Ondanks het feit dat Kalaw klein is, vind je op elke hoek van de straat een hotel en zijn er leuke en gezellige restaurants aanwezig. Met ons backpack op de rug zijn wij als eerste opzoek gegaan naar een hostel/motel. Overnachten in Kalaw is duur, maar wij hadden vrij snel een leuk hotel gevonden voor 25 dollar per nacht. Inchecken verliep naar wens, maar toen wij met een 100 dollar billet wilden betalen werd er zeer moeilijk gedaan. Het billet was namelijk niet recent en was licht gekreukeld. Hier nam het hotel geen genoegen mee en moesten wij elk hotel in de stad aflopen om ons billet te verwisselen. Wij wilden erg graag van het billet af, dus hielden voet bij stuk dat dit ons enige betaalmiddel was. Op een gegeven moment liepen wij een guesthouse binnen en de huisbazin was de enige in de stad die het billet wilde aannemen, mits wij die nacht in haar guesthouse zouden verblijven en dit voor 14 dollar per nacht. Geen moment getwijfeld en een half uur later zaten wij met backpack en al in het Lili Guesthouse voor 11 dollar goedkoper!

Vervolgens het stadje ingedoken en hebben wij verschillende pagodes en de markt bezocht. Ook hebben wij een lange wandeling gemaakt en geluncht bij een klein maar gezellig restaurantje. De lunch bestond uit pinda’s, verse frietjes en tomatensoep. Heerlijk, al was de tomatensoep net chilisoep, dus het stoom kwam letterlijk uit onze oren. Aansluitend hebben wij nog een wandeling gemaakt en een steile trap beklommen die tegen een heuvel was opgebouwd. Boven op de heuvel stond een klooster voor monniken. Daar hebben wij een tijdje rondgehangen en zijn wij vervolgens gaan eten bij een restaurant met een open haardvuur (het was kouddd!). Na het eten nog even de bus geboekt die de volgende ochtend om 08.45 uur vertrekt richting Bagan. Eenmaal terug in het guesthouse wilde Larissa nog even douchen, maar helaas voor haar…er kwam geen druppel warm water uit de kraan. Pissige Larissa (haren wassen met koud water werkt namelijk niet)! Dan maar haar zinnen gezet op een warme douche voor de volgende ochtend.

Dag 11 (Kalaw / Bagan)

Vanochtend vroeg ging de wekker om 7:00 uur. De dag begon niet geheel naar relaxt, want jullie raden het al..geen warm water. Laris is naar de huisbazin gegaan en heeft elke aanwezige douche van het guesthouse gezien en uitgeprobeerd, maar geen warm water. Enigszins gefrustreerd zijn wij aan ons ontbijt begonnen (dat welgeteld uit één kleine pannenkoek bestond met koffie en thee die niet te drinken waren). Ja, ze hadden ons zover dat we gingen klagen..geen wifi, geen warm water, geen normaal ontbijt, maar wel de volle pond betaald! De huisbazin werd pissig, vanwege onze kritiek en liep woedend weg. Ach ja, we zijn ook niet in Myanmar om vrienden te maken haha..

Om 8:30 uur hebben wij het Guesthouse verlaten en gingen wij op weg naar de plek waar de bus ons zou ophalen. Om 9:45 kwam die eindelijk aanhobbelen. Wij hadden de dag ervoor de laatste en enige beschikbare plekken gereserveerd. Deze twee plekken bevonden zich geheel achterin in de bus (helemaaaaal niet handig voor mensen (zoals Laris..) die snel reisziek zijn. Wij wilden om andere plekken vragen, maar no way..de bus was afgeladen vol! Los van alle stoelen die bezet waren, zaten er nog Birmesen op kinderkrukjes in het gangpad van de bus met vele inkopen dat zij gedaan hadden. De rit was nog maar net begonnen, maar een half uur begon de man naast mij spontaan te kotsen. Ik zat ernaast en schrok zo erg dat ik van wanhoop bij Larissa op schoot kroop. Met onze neuzen dichtgeknepen keken wij elkaar aan en dachten: ‘nee hé, nog 8 uur te gaan’…

De busrit zelf was werkelijk waar prachtig. De natuur in Myanmar is mooi en het landschap verandert continue. Af en toe trapte de chauffeur op zijn noodrem voor een hond of koe, waardoor de mensen in het gangpad van hun krukjes werden gelicht. In de bus hebben wij een Nederlander en een Fransman ontmoet, waarmee we een taxi konden delen naar het centrum. Centraal een motel kunnen vinden met een erggg donkere kamer en gedeelde badkamer, maar wel met een warme douche: halleluja! ’s Avonds heerlijk gegeten bij een intiem en druk restaurant en vervolgens hebben wij voor de volgende dag een tour geboekt met paard en wagen. Eenmaal terug in ons hostel nog even op internet gezeten en onze vlucht naar Sydney geboekt. Wij gaan op 24 februari naar Sydney vliegen, waardoor wij dik twee weken in Australië zullen verblijven!!